A 21. század iskolája - Épület
2010.03.20. 19:27
A 21. század iskolája című könyvet (Kárpáti Andrea, Molnár Gyöngyvér et al szerk.: A 21. század iskolája, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2008) iskolaigazgatóknak készítették, hogy más számára is megvalósíthatónak tűnjön a jövő iskolája, akár kisebb, akár nagyobb lépésekben.
A színek emberekre gyakorolt hatását figyelembe véve érdemesebb a falakat fehér helyett jókedvet árasztó sárgára, nyugalmat sugárzó pasztell színekre, vagy a koncentrációt segítő bézsre. (Azonban kerüljük a csillogó, élénk és sötét árnyalatokat.) A könyv szerzői szerint lehet eltérő színűre is festeni a falakat, attól függően, hogy merre nézünk többet. A folyosók viszont lehetnek színesebbek.
A fénycsöves világítás helyett állításuk szerint jobb a LED-es, úgy elhelyezve, hogy minél kevesebb árnyék keletkezzen. Legyen a teremben minél több ablak a természetes fény és a szellőztetés miatt, de legyenek az ablakok sötétíthetőek.
Bútorokból érdemes mobilakat és ergonomikusakat (= emberi használatra való tervezett) használni. Megfelelőbbek a görgős, trapéz alakú asztalok, és ne felejtkezzünk meg a számítógépek tárolására szolgáló asztalokról sem. Az asztalok mellett a székek is fontosak, amelyből érdemesebb deréktámaszost választanunk, és lábtámasszal is rendelkezőt.
Gondoljunk már ezekre a tervezéskor, mert az átalakítás nehezebb. Jelszavaink legyenek a biztonságosság, hatékonyság és kényelmesség. A különböző korosztályoknak a testfejlődésük eltérő mértéke miatt legtöbbször mások az igényeik. Csoportmunkához és frontális oktatáshoz más-más feltételek kellenek, ezért az asztalok közötti távolságot is így kell mérlegelnünk. Hogy a látótere mindenkinek tiszta legyen, inkább a magasabb diákokat ültessük hátrébb, de célszerű évközben többször ülésrendet változtatni, hogy a nyak ne álljon be egy irányba.
Számítógépeknél válasszunk olyat, ahol nem villódzik a képernyő, állítható a színkontraszt, és a billentyűzet legyen külön a monitortól (ellentétben a legtöbb laptoppal, mert a képernyő közepének 20%-kal vízszintes nézésünk alatt kell lennie a kényelemhez). Tochpad mellett egeret is biztosítsunk, amelyen a csukló jól pihentethető, és ehhez kapcsolódóan a kartámasznak is harmonizálni kell. A fényforrás oldalról vagy felülről essen, ne szemből, hogy káprázzon tőle a szemünk, de ne is a hátunk mögül, hogy megcsillanjon a monitoron. Éppen ezek miatt kerüljük a tükröződő felületeket is az asztalon és körülöttünk (ez ellen monitorszűrőt alkalmazhatunk).
Figyelembe kell vennünk a fizikai környezetet, méghozzá a már említett világításon kívül a zajt, a rezgéseket, a klímát, a levegőminőséget és a meteorológiai tényezőket. A térnek átláthatónak kell lennie, akár centrálisnak, átriumosnak (bezártság-érzetet kelthet, ha kicsi az udvar), fésűsnek. Az akadálymentességet még törvényi szinten is szabályozzák, melyhez figyelembe kell venni a csomópontokat, ahol egy időben sok ember fordul meg (pl. porta, ebédlő). Kerüljük a balesetveszélyre ürügyet adó üveget, éles sarkokat.
Tegyük minél személyre szabottabbá a környezetünket, amelybe nem csak az osztálytermek fotókkal való feldíszítése tartozik, hanem a szaktantermeké is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.