Már régóta terveztük, hogy ellátogatunk a délegyházi tavakhoz anyukámmal, ami a légifotók és a térképek alapján nagyon látványosnak tűnt. Arra figyelmeztettek, hogy Délegyháza a nudista (naturista) strandjáról híres, de az internetes bejegyzések megnyugtattak, hogy van “normál” strand is a Tavirózsa kempingen belül, ahol csodás a tó minősége. Azt viszont nem gondoltuk, hogy a strandolás helyett nagyobbrészt gyalogtúránk lesz, ugyanis a vasútállomástól az út oda-vissza összesen 9 km volt nekünk, árkon-bokron át.

Kirándulás a Délegyházi-tavakhoz

Délegyháza egészen közel van Budapesthez (leírások szerint kb. 27 km), vonattal Kőbánya-Kispestről vagy Kelenföldről 42-58 perc a menetidő, és a teljesárú jegy egy útra 650 Ft-ba kerül. A probléma ott kezdődött, hogy a vasútállomásról (képen) nem nagyon tudtuk merre kell indulnunk, és egy 2007-es útibeszámolóból indultunk ki, melyben az állt, hogy ők “eltévedtek, mert nem jobbra fordultak a vasútállomásnál”. Mi fittyet hányva arra, hogy ők valójában kocsival mentek az 51-es útról, gondolkodás nélkül a vasútállomástól (gyalog) jobbra vettük az irányt (tudom-tudom, a hónap legnagyobb baleksága volt).

A kertváros végén kissé meglepődtünk, hogy tóval még nem találkoztunk - annál inkább más eltévedt turistákkal (akik kocsiban ültek). Mindenki a rejtélyes tavakat kereste… Ekkor döntöttem úgy, hogy előveszem a Google Maps-t mobilon.

Rájöttem, hogy a tavak jóval messzebb vannak, persze teljesen más irányban. Tehát a vasútállomástól gyalogosan először a Centrum irányába kell elindulni! Aztán 1.7 km totálisan a semmi közepén, lakott településtől messze vezetett. Csak az ösztönzött minket, hogy előttünk egy másik család is arra ment, illetve még egy biciklis jött velünk szembe (mennyivel egyszerűbb lett volna nekünk is biciklit vinni!).

Mikor rátértünk a Tsz telep útjára, akkor szerencsére már láttunk épületeket és autós forgalmat, csak éppen az utcáknak nincs nevük. Aztán végre a tavak is előkerültek! Elhaladtunk a horgásztó mellett, ahol már nagyon kedvünk lett volna megmártózni, de azt nem a strandolóknak tartják fenn. Már csak arra kellett koncentrálni, hogy véletlenül se az Oázis Naturista Campingben kössünk ki, de azt is láthatóan őr őrzi. Ezen továbbhaladva már tényleg a Nomád part, és a Tavirózsa kemping következik.

habosvilla_delegyhaza_02.jpg habosvilla_delegyhaza_03.jpg

A belépő 500 Ft azoknak, akik csak a strandot látogatják meg, egyébként a kempingezők használják. Érdeklődtünk, hogy visszafelé igénybe vehetjük-e a fuvarozó szolgáltatásukat (500Ft/fő/út), de értésünkre adták, hogy az csak a kempingezőknek van fenntartva, mert különben túl sok dolga lenne a sofőrnek egész nap furikázni. Aztán megenyhülve említették, hogy du. 5 körül biztosan megy egy fuvar, és érdeklődjünk előtte, hogy beférünk-e (fél 5-re odamentünk, de addigra már elment a kocsi…).

Fürdőhelyek a Délegyházi-tavak környékén

A Délegyházi-tavak nyolc tóból álló tórendszert alkot, amelyeket római számokkal szoktak jelölni. Többségük horgászásra van kijelölve (I-IV. tó, Rekord Horgásztó, Délpesti Horgászegyesület tava), jól fogható például a ponty, a süllő és a csuka.

Ezek mellett terül el a Naturista és a Nomád part, ahol szabadstrandokat találhatunk. Délegyháza honlapjának közleménye szerint 2014-től a következő fürdőhelyek engedélyezettek:

• V. tó Naturista part 1318. szám alatti Naturista Oázisa Kemping Strandja
  • IV. tó, Nomád part 4. szám alatti Tavirózsa Kemping Strandja
  • IV. tó, Nomád part 11. szám alatti Nomád Strand
  • “Nem kijelölt fürdőhely, nem ellenőrzött vízminőség”

A többi felszíni és felszín alatti vízben fürdeni tilos.

Tehát mi a Tavirózsa kemping strandját választottuk az 500 Ft-os belépőért. Azt viszont csak a bejáratnál tudtuk meg, hogy a szomszédban kutyás strand is üzemel, ahol a gazdik a blökikkel tudnak fürdeni.

A strandról szép kilátás nyílik a szomszédos lakatlan szigetre, és magára a tóra. A víz tényleg tisztának tűnik és kellemes volt a hőmérséklete, viszont nagyon hirtelen mélyül, így az úszni nem tudok nagyjából csak a derekugik mehetnek a vízbe.

habosvilla_delegyhaza_04.jpg habosvilla_delegyhaza_06.jpg

A kemping területén büfé is található közepes árszabással, pl. a lángos 500 Ft körüli áron volt kapható, a sör 400 Ft körül. Két fürdés (és két nagy gyaloglás között) azért jólesett enni-inni valamit.

Visszafelé másik útvonalon jöttünk, ahol a táv nem volt kevesebb, de legalább végig láttuk a házakat és kicsit kevésbé volt földút a földút (a térképen az 52 percesnek jelölt). Így viszont sajnos nem tudtam megnézni a helyi templomot, aminek tornya messziről is jól látható.

A vasútállomás közelében viszont megláttam a Szent István szobrot, ami természetesen a Szent István parkban található. Istvánt idősebb emberként, szakállal és keresztekkel díszített koronával ábrázolta Peter Wolf Toth, magyar származású amerikai szobrászművész. A fej tölgyből készült, az alkotás alcíme “Suttogó Óriások Délegyházán”.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kiddy (dugnám nikki sixx-et!) 2014.08.25. 11:16:16

Ó, boldog délegyházi idők... Látom, nem arra mentetek, amerre a házikónk volt, az már tényleg nagy kitérő lett volna, igen.
Jó kis hely, mindig hiányozni fog. A kutyás strand is szuper!