Vannak olyan évek, mikor egyszer sem járok a Balaton környékén, idén viszont már sokadjára mentem. Barátaimmal a Balaton-felvidékre látogattunk, akárcsak pár hete a Művészetek Völgyébe, de úgy vettem észre, most sokkal többet kaptam a vidék hangulatából. Révfülöpön szálltunk meg egy ismerősünk családjánál, és onnan látogattunk Tapolcára és Szigligetre. A Balaton és a borok viszont mindhárom napunk állandó elemévé vált.

Melegben utazni nem a legjobb, viszont fürödni hidegben nem jó, ezért Révfülöpre érkezésünk után rögtön a Balatonhoz vettük az irányt. A Szigeti strandbelépő mindössze 400 Ft, a víz nagyon kellemes volt, a kilátás pedig a kék vízen tündöklő fehér vitorlásokra nyílt (épp vitorlásverseny zajlott, melyen ismerősünk is részt vett). A strandon finom a palacsinta, és az édes borokat kedvelőknek a bodzabort ajánljuk. Esténként szabadtéri mozielőadást is megtekinthetünk baráti áron, a legnagyobb kikapcsolódási lehetséget pedig a Móló biztosítja (360 fokos térkép), éttermekkel, discoval, cukrászdával, napközben üzletekkel.

A városközpontban található a városi könyvtár, a galéria és a helytörténeti múzeum. A galériába egyedül kellett bemennem, mert mások nem vállalkoztak rá (diákoknak 200 Ft, felnőtteknek 400 Ft a belépő). Ezúttal Tisza-Kalmár György alkotásait lehetett megszemlélni (technikák közül az olajfesték mellett a tus és toll fordult elő, illetve a szitanyomat), és minden kép ára is tudható volt. Úgy vettem észre, 15.000 Ft-tól egészen 450.000 Ft-ig mozgott a skála. Stílusára jellemző, hogy lmosódott emberalakokat és színeket fest. Képcímei közül példák: Hitben, Reménykedve, Megérkezés, Fényben, Próféta, Utazás I-VI.

honismereti gyűjtemény egészen alapos, úgy hallottam, hogy a polgármester külön büszke rá, és annak is örülnek, hogy Révfülöpnek van ilyen (ellentétben néhány környező településsel). Emellett hozzá kell tennem, hogy a kevésbé elszántaknak nem biztos, hogy annyira leköti a figyelmét. A tárlat a hagyományos eszközöket használja: vitrinen át tekinthetünk meg régi cikkeket, fotókat stb. Kiemelkedően ötletes a fürdőház fából megmintázása, és egy századeleji fürdőruha egy babára adva.

A gyűjtemény tematikusan van bemutatva. A kőzetektől indulunk, pl. felirat mutatja a „Ferroszilicium”-ot és a kalcit kristályt, a hosszabb szöveg a vitrinben viszont teljesen olvashatatlan, annyira távoli. Utána a „régi Google Maps” vagyis a VGI Vízügyi Filmstúdió és fotószolgálat 1987-es térképe tárul elénk, a szeletek kisebb részletekből összrakva. Majd Révfülöp bemutatása következik régi térképeken. Eszerint a Balatont először Angelo de Dalorto olasz térképész-csillagász földközi-tengeri hajózást segító térképe ábrázolja 1339-ben. Konkrétan Révfülöpről 1732-ben készült felvétel Mikoviny Sámuel által, amit egy 1755-ös vezérkari térképen használtak fel.

Ezután következik a hajózás, szőlőművelés és borkultúra, fürdő és üdülőkultúra, Révfülöp önálló községgé válása és nevezetes révfülöpiek témaköre. Híres személyek közül kiemelték a Pauler családot (Egry József festő felesége Pauler Juliska), Czigány Károly ügyvéd-írót, Pöltenberg Ernő 1848/49-es vértanút.

Nevezetességek közül fontos még két templomrom: a fülöpi Árpád-kori  (a vasútállomás közelében, a fotón ez látható) és az ecséri. Ecsérpuszta külön település volt az Árpád-korban, de azóta már megszűnt, volt templomjának maradványai közigazgatásilag Kővágóörshöz tartoznak, és leginkább Révfülöphöz vannak közel.

A Fülöp-hegyi Milleniumi kilátó messziről a város fölé magasodik. Kis túrával felmászhatunk hozzá, és a látvány kárpótól bennünket. No nem annyira a kilátó látványa, mely korunk jellegzetessége, Pelényi Gyula 2001-es tervei alapján: sárga fadeszkák határolják piros korláttal. fentről viszont egészen Tihanyig is ellátni, ha éppen nincs nagy köd.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.