Én, mint Y generáció

2010.05.19. 16:05

 Nem tudom, hogy tipikus esete vagyok-e az Y generációnak, mert a környezetemben szélsőséges példákat látok. Az informatikus könyvtáros csoporttársaim többnyire annyit ülnek gép előtt, mint én, de a művtörisek között és a PPK-s csoporttársaimnál mást tapasztalok. Manapság az internetes viselkedésem úgy tudnám leírni, ahogy a Z generáció tagjait szokták jellemezni: interneten inkább csak átfutom a cikkeket, bejegyzéseket -, tweeteket, nagyon meg kell fognia valaminek ahhoz, hogy szóról szóra végigolvassam (attól még a nyomtatott könyvekkel így teszek, ha kedvtelésből olvasok). Már a napi rutin része, hogy egyszerre kb. 6 oldalt nyitok meg, mikor elindítom a böngészőmet (kedvencem a Chrome, rosszabb esetben FireFox, az Internet Explorert kifejezetten nem szeretem): GmailIK HÖK postafiókTeveclub :), Yamm (twitter kliens) és két játék Facebookon: Pet Society és Restaurant City. Ezek között folyamatosan ugrálok, míg nem végzek a játékokkal, levelek és twittek átfutásával, ami akár 1-2 órába is telhet. A megválaszolandó leveleket ilyenkor csak csillagozom, később térek rájuk vissza.

A legtöbb időt egyébként az e-mailekre fordítom, amiből naponta kb. 50 jön (régebben, mikor még az Informatikai Karon szerkesztettem a hallgatói lapot, a BIT magazint, akkor kb. 100 levelet kaptam naponta). Számításaim szerint 34 levelező listán vagyok rajta jelenleg, ebből 6-on adminként, amik persze változó intenzitással működnek, de a különböző könyvtáros évfolyamok mindig nagyon sok levelet írnak (minden évfolyam kap könyvtár szakon saját levlistát a Szakos Hallgatói Érdekképviselettől = SzHÉK, amit szabadon használhat). Mivel az összeset átolvasni nem tudom, itt is csak "szkennelek", hogy képben legyek, éppen mi foglalkoztatja őket. Mindig van valami aktuális téma: az elsősök mindenen aggódnak a tárgyfelvételtől a vizsgafelvételig, a harmadévesek a szakdolgozaton és a záróvizsgán, a másodévesek pedig "csak" az órák átpakolásával szeretnének variálni, illetve különböző tárgyakhoz kérnek segítséget egymástól. Ha valami probléma van, akkor írok, hogy ne törjön ki diáklázadás. :) Azt viszont nem szeretem, mikor egy hosszú levélben egyszer csak megjegyzik, hogy "válaszolhatna már valami felsőbb éves", mert ezt a tartalmat igen nehéz kiszűrni. Ugyanígy annak sem örülök, ha valaki a szememre veti, hogy "már egy napja nem válaszoltál a levelemre". Sajnos nem megy minden azonnal, van aminek utána kell gondolnom, másoknak utánakérdeznem. Persze emellett jönnek pivátba is kérdések, és én is szoktam témákat felvetni a SzHÉK-eseknek, hogy valami program szervezésében hol tartunk, vagy ki miről írjon a hallgatói blogra. A Facebook-leveleket és blogos kommenteket szintén ide sorolom, mivel ezekről kapok e-mail értesítőt. "Jelenleg 3650 MB (48%) tárterületet használ fel a rendelkezésre álló 7455 MB-ból" - írja ki a soha be nem telő postafiókként magát hirdető Gmail.

Az Instant Message (IM) eszközöket ki sem bírnám, bár középiskolás koromban nagyon sokat, órákig MSN-eztem. Később áttértem a Skype-ra, mert ott kevesebb ismerősöm volt felvéve, de most már oda sem lépek be, ahogy a GTalkot és a Facebook csetet sem használom. Az a problémám ezekkel, hogy ha beléptem, azonnal rám írtak kb. 5-en, akik rég láttak, és csak az érdekelte őket "hogy vagyok". Ha valakit ez érdekel, akkor vegye a fáradságot, és hívjon fel, mert elég élni az életem, és nincs időm leírni 5x ugyanazt, hogy mit csinálok mostanában.
Kb. egy éve használom a twittert rendszeresen, fut a háttérben, és néha ránézek, hogy mik éppen a témák. Ha valami eszembe jut, akkor írok én is, aztán válaszolok az esetleges reakciókra. Jelenleg 158 főt követek, akik leginkább délután, este szoktak beindulni - egyébként itt is jellemző, hogy mindig felkapnak egy témát, amit a Yammnál a "trendek" is jelez.
Iwiwen rajta vagyok, korábban én is rengeteget nézegettem a profilokat, vártam az új képeket, de egy idő után iktattam ezt az elfoglaltságot, mert beteges és elveszi az időt. Manapság havonta nézek rá az iwiwre, félévente az érkező levelekre, és konstatálom, hogy most sem jött semmi értelmes a körüzeneteken kívül. Facebook-on a játékokon kívül csekkolom, hogy miket irogattak az elmúlt időszakban, néha reagálok is rájuk, ha úgy látom jónak.
Google readert kampányszerűen szoktam megnézni, változó időközönként - hetente vagy havonta, és ilyenkor 100 bejegyzést is átnézek, de úgy érzem, sosem érek a végére. Saját blogjaim közül az ELTE SzHÉK-t frissítem legtöbbször, mert oda általában olyan híreket teszek fel, amik e-mailben érkeztek. A Konferencia Klogra természetesen akkor írok, ha valami konferencián jártam, de azt helyben szoktam jegyzetelni. Ez a blog, amire külön időt kell szentelnem, hogy ne hanyagoljam, ami ugye nem megy zökkenőmentesen. A témákat mindig irogatom, de ez is olyan, hogy több az ötlet, mint amit az időm enged megvalósítani. A Tumblr oldalam pedig eléggé hanyagolom, pedig nem kellene. 
Ha a twitteren linkelt hírekkel nem érem be, akkor az indexre és az origora szoktam kattintani, vagy beírom a keresett kifejezést a Google keresőjébe. A Google-t egyébként rengeteget használom, így ellenőrzöm a szavak helyesírását is, amiben esetleg bizonytalan vagyok, és rákeresek mindenre, amit nem értek, vagy nem ismerek. Ha a találatok között a Wikipédiát mutatja, akkor azt választom általában, minden ellenérzés nélkül. Tanuláshoz is igénybe veszem a keresőt, bár művészettörténetes tartalmat leginkább idegen nyelven lehet találni. A képkereső számomra nagyon fontos, hiszen vizuális típus vagyok, korábban az újságszerkesztéshez, mostanában a blogok és prezentációk illusztrálásához szoktam keresgélni.
A tévé és moziműsorokat a Port.hu oldalon böngészem, de azaz igazság, hogy mostanában előnyben részesítem a letöltött filmeket, amiket a számítógépen nézek meg. Ha zenére vágyom, akkor a Last.fm-t vagy valamilyen online rádiót kapcsolok be, ha célzott zenét keresek, akkor jöhet a YouTube, ne adj Isten a gépemen lévő albumok. A YouTube-ra egyébként én is töltök olykor felvételeket, amiket saját magam készítek koncerteken (erről külön írok majd bejegyzést, hogy mit mennyien néztek meg, mert érdekes), de erre általában félévente kerül sor. 
Szintén eseti alkalmakkor töltök fel fényképeket a Picasawebre, mikor éppen jártam valahol. Több album kötődik hozzám, inkább a könyvtárosokat szerkesztettem eddig: konyvtarszhek, majd betelése után a konyvtarszhek2008, de persze sajátom is van habosvilla néven. 
Prezentáció készítéséhez igénybe veszem a Prezit, amit egy korábbi bejegyzésben fejtegettem, de azért előfordul, ha konzervatív közegbe megyek, hogy marad a sima PowerPoint, amit később feltöltök SlideShare (ezt is kb. félévente gyűjtöm össze).
Néha ránézek a Molyos profilomra, de a könyvekről inkább a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár online katalógusa jut eszembe, amit vizsgákhoz sűrűn kutatok. Mostanában pedig a Könyvtár Portált is igyekszem használatba venni. A könyvjelző kezelő programok, a Delicious és a Diigo inkább csak eszközök, néha elmentek rájuk oldalakat, amiket esetleg később szeretnék majd viszontlátni.
Vizsgaidőszakban a tanulás miatt is megnő a számítógép előtt töltött óráim száma, ugyanis nagyon sok könyv van, ami csak helyben olvasható lenne a könyvtárakban, ezért a csoporttársaimmal ki szoktuk fényképezni egymásnak, vagy saját magunknak, és gépről olvassuk el őket. Egyébként gépről sokkal nehezebb olvasni, beindul nálam a reflex, hogy csak bele-beleolvassak a szövegekbe, de így tudjuk a környezetet is kímélni, és kiküszöbölni, hogy egymás felett álljunk a könyvtárban, míg valaki olvas. Nem is beszélve a tanárok által elküldött képes prezentációkról, amikhez vagy hozzá kell olvasnunk a jegyzetünket, vagy a képek katalógusadatait kikeresve egy az egyben be kell magolnunk őket, és a vizsgán felismerni, elmondani jellemzőiket.
Bizony, előfordul, hogy napi 8-12 órát is eltöltök a számítógép előtt, de nem ez a megszokott, és semmiképp nem normális. Úgy érzem, többet járok kiállításokra, konferenciákra és könyvtárakba, mint kortársaim. Rengeteget utazok, sportolok (hetente aerobic és cheerleader edzés, fellépések), aktív közösségi életet élek. Nem változott meg gyökeresen az életem a számítógépek gyorsabbá válásával és az internet elterjedésével. Mindössze annyi történt, hogy a számítógép egyre több dolgot kezdett kiváltani. Kiváltotta a tévét, a mozit, a reggeli újságolvasást, a tankönyvek egy részét, a magnót, a jegyzetfüzetem, a levelezésem és részben a telefonhívásaim. Kíváncsi vagyok, ha később, talán évek múlva végignézek ezen a listán, mit tudok kihúzni belőle, vagy mit tennék még hozzá.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://habosvilla.blog.hu/api/trackback/id/tr222010915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása