Január elején zárt be a Chagall és Ámos Imre életművét párba állító kiállítás a Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galériában, mely 2013. szeptember 13-tól volt látható Chagall - Háború és béke között, illetve Ámos Imre, a "magyar Chagall" - a háború örvényében 1937-1944. címmel. A kurátorok számomra főleg Chagallt hozták közelebb, akinek ugyan kedveltem eddig is a munkáit, de nem tudtam volna így tematizálni. A tárlat eredetileg a Musée du Luxembourgban volt látható Párizsban, de kiegészítették még egy nagyon jelentős és hatalmas méretű festménnyel: Az Élettel. A párhuzamot az orosz származású emigráns és a magyar művész között a stílusbeli hasonlóságok mellett az adja, hogy mindketten a 20. században élő zsidó festők voltak, és egyszer személyesen is találkoztak 1937-ben.

mng_habosvilla_1.jpg

A kiállítást a korban elhelyező leírás szerint a 20. század nagyobb részében háttérbe szorult az allegorikus és narratív elem, és bár Chagall művei az avantgardhoz közeliek, de sikerült végig a függetlenségét megőriznie. Élete során (mely csaknem száz év volt) újra és újra feldolgozott bizonyos témákat, amikbe belefogalmazta saját átélt érzéseit, ezért érdemes tisztában lenni az élettörténetével is. A tárlat első része az I. világháború alatt született oroszországi műveket mutatja be, majd a két világháború között a művész Párizsban élt, és száműzetésben az Egyesült Államokban, végül pedig Franciaországhoz köthető életének utolsó szakasza.
Chagallnak ez az önarcképe 1914-ben készült, és a háta mögött a vityebszki szülőházát láthatjuk. A falu egyébként nagyon sokszor megjelenik később is a művész munkáin. Ezen képen a saját tudatosságát ábrázolja, mellyel azt fejezi ki, hogy már elvált a szülői háztól, idő közben Párizst is megjárta. A kiállítás foglalkoztatófüzetéből azt is megtudhatjuk, hogy a hagyományos faház neve "izba".
izba_oroszorszag.jpg Chagall_SelfPortrait_1914.jpg

Még Oroszországban 1915-ben vette feleségül Bellát, akitől Ida nevű lányuk született. Kettőjüket mutatta be az első teremben található 1916-os Ida és Bella c. festmény, melyen az asszony pólyás csecsemőjüket tartja karjában egy zöldellő tájra mutató ablak előtt. Ezzel párba pedig egy családi fotót állítottam, mely 1917-ben készült róluk, és már a kis Ida sem pólyában fekszik.
ida_es_bella_1917.jpg ida_es_bella_1916.jpg
A második terem felé vezető úton a grafikákba kaphattunk bepillantást, melyek első sorban a háborús emlékképeket ábrázolják, mutatva, hogy a művészben mély nyomokat hagyott a háború. Bár Chagallt főként a festményeiről ismerjük, de grafikái is fontosak, biztos vonalvezetés és kontraszt figyelhető meg rajtuk. Példaként most két címet emelnék ki közülük: A zsidó és a kecske 1914-ben készült, az Újonc, háború pedig 1915-ben.
Ezek után egy újabb Vityebszk, falusi jelenet tárul elénk (1930-35), melyen egy bohóc megjelenése okoz drámai hatást. Fokozza a szülői házat körülvevő vörös háttér, utalva a zavaros időkre. A háztetőn felbukkanó bolygó zsidó pedig a vándorlást idézi. (Legalábbis a kiállításon szereplő leírás szerint, de akad olyan az interneten, akinek erről más a véleménye.)
vityebszk_bohoccal_1930-35.jpg
Ha a kubizmust halljuk, akkor szerintem a többségnek a francia kubisták: Picasso, Barque, Gris jut eszébe. A kiállításon viszont inkább a szintén orosz Malevichet hozták példaként, akinél nem figuratív formában nyilvánult meg ez az irányzat Chagallal ellentétben. Példaként A temetőkapu 1917-es festményét láthattuk, mely egyben a zsidók emlékidézésének szimbóluma is. A művészettörténészek ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy Chagallt nem lehet egyetlen stílusirányzatba besorolni vagy korszakokat elkülöníteni, mert egyszerre sok minden hatott rá.
Két nagyon izgalmas terem következett ezután, amelyekről igazán Chagall szokott az embereknek eszébe jutni. Az elsőben érdekes módon mese és bibliai illusztrációk sorakoztak egymás mellett. Párizsban ugyanis a művész, Ambroise Vollard (híres műkereskedő) felkérésére La Fontaine illusztrációkba kezdett. A képek nyomán megelevenednek bennünk a gyerekkorunkból ismert mesék, pl. Róka és a szőlő, Pávák és a gyöngytyúk.
la_fontaine_1.jpg la_fontaine_2.jpg
A Biblia illusztrálásának ihletéséhez még Palesztinába is ellátogatott, és így készítette el metszeteit. Pl. Dávid énekel, Józsué megállítja a napot, Hanna imája az Úrhoz. Majd a következő terem "Az álomvilág felfedezése" címet kapta, ahol az igazi "chagallos" artistákkal és kakasfejű férfiakkal találkozhattunk. Bár közelebb nem kerültem a magyarázathoz, de az kiderült, hogy a cirkuszi tematikában is szimbolika rejlik, így pl. A Cirkusz (1922/44) vagy Az artista (1930) képein.
Kakasfejű férfi Vityebszk felett (1925) a művész bűntudatát és egyben Istennek szánt köszönetét jelképezi. Míg a Kakasháton (1928) c. festményen Chagall maga a kakas, egyaránt emlékeztetve minket a cirkuszi és La Fontein alkotásokra. Végül még a Szentivánéji álom (1939) hibrid kecske lénye is megjelenik, utalva ember és állat közti viszonyra, illetve Chagall és Bella kapcsolatára. A súlytalan térben a művészi szubjektivitás példáit láthatjuk, és a néző azt érzi a furcsa képek láttán, hogy minden lehetséges.
kakashaton.jpg kakasfeju_ferfi.jpg szentivaneji_alom.jpg
Gyakran vette elő a Krisztus a kereszten ábrázolását, amit a háború fájdalmaival azonosított. Ezeken a festményeken Krisztus zsidóként jelenik meg. A szenvedéshez hozzájárult a gyász is, Bella hirtelen halálakor (1944-ben). Ezután született a Kék táj (1949), A vörös ló (1938-44) és A menyegző (1944), mely azt jelképezi, hogy a háborút csak a zene és szeretet segít elviselni, a sátor eget is képez a pár fölött.
Chagall 1948-ban tért vissza Franciaországba, ezen belül is Orgevalba és Saint-Paul-de-Vence-ba. Mitológiai alakokat és vízparti tájakat festett, illetve új technikákat tanult, úgy mint a kerámia, ólomüveg, szobor és mozaik. A Vörös nap (1951) c. festményén például látszik az üvegablakok hatása.
1950-52 készítette A tánc c. képét, ahol a zenét egy hibrid lény adja. A tánc az ima egyik formája és szintén a művész egyik kedvelt témája. A leírás szerint az alak itt Vaclav Nizsinszkijt, a kiváló orosz balettáncost idézi akit 1912-ben látott táncolni (fotó forrása: fszek.hu).
tanc_nizsinszkij_fszek.jpg tanc_chagall.jpg

A kiállítás végén volt látható az előre beharangozott, egész falat elfoglaló Élet (1964), amely egyben a művész saját életét és világnézetét összegzi. A mester egyébként rendkívül sokáig élt, 1887-től 1985-ig.

Ámos Imre, a "magyar Chagall"

Különösebb átmenet nélkül rögtön átléptünk az Ámos Imre műveit bemutató tárlatra. A kiállításnak az első részét a hasonlóságok és a nagy találkozás részleteinek bemutatása nyitja. A magyar művészre Chagall nagy hatással volt, 1937.10.4-én egy találkozóra is sor került közöttük. A hasonló motívumokat az is indokolja, hogy mindketten haszid zsidók voltak, és mindez a "magyar Chagall" jelzőt ragasztja Ámosra, de egyes kritikusok szerint unfair a két művészt egymás mellé tenni. És valljuk be, van benne valami. 
Szinte kellemes festménnyel indul ez a rész, az "Álom a Luxembourg-kertről" (1937) a nyár és az ősz találkozását idézi, és Ady sorait "Parisba beszökött az Ősz". A kép azonban nem annyira Párizs legnagyobb körbekerített parkját idézi, hanem "lefokozza Nagykálló léptékére".

Ezután egyre vészjóslóbb képek következnek, úgy mint Álom a medvetáncoltatásról (1937), Szól a kakas (1938), Sárga angyal (1939), Síró angyal (1941). Egészen groteszk képet tár elénk "A tetű az apokalipszis lovasa" (1944), mely az ember lealjasulását jelképezi, és János jelenéseiből a szörnyekkel teli Apokalipszist mutatja be.
amos_siro_angyal.jpg amos_tetu.jpg
A kiállítás egyik igazi érdekessége az átélt "Apokalipszis": a kockásfedelű spirálfüzet, melybe a művész a szolnoki munkaszolgálat során készített kis rajzokat. A füzet összesen 45 művet tartalmaz, és eredetije látható volt egy vitrinben. Mellette pedig a falra vetítették sorban a benne található rajzokat, amik többnyire a háborúról szóltak.
A kiállítás utolsó részén pedig Anna Margitról láthattunk képeket, mutatva, hogy a kapcsolatuk igazi beteljesülés volt. Ámos Imre azonban sok önarcképet is készített például kispolgári bútorokkal a háttérben, melyek az öndokumentációt mutatják. Nem csak az öregedést, hanem a művész arcán a kollektív emlékezet vonásai is kiülnek.
amos_onarckep_1941.jpg amos_onarckep_1942.jpg amos_onarckep_1943.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://habosvilla.blog.hu/api/trackback/id/tr295819668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása