Számomra kiállni és másfél óráig folyamatosan beszélni nagyobb kihívást jelent, mint csoportfeladatokat előkészíteni. A hallgatók sokszor nem is sejtik, hogy hiába van az oktatónak alaptudása valamilyen témáról, mégis rengeteget kell készülnie az órák előtt. Egyes vélemények szerint minimum ugyanannyi a készülési idő, mint maga az óra, a tapasztaltabb oktatók szerint ez valamennyire csökkenhet. Egyelőre nálam sok-sok óra elment a felkészülésre és a Prezik elkészítésére.

A kollokviumnál azon gondolkodtam, érdemes-e művészettörténeti ismereteket nyújtani, és hogyan csempészhetem akkor mellé a száraznak tartott tájékoztatási elemeket, ami elvileg az óra lényege. A levelezősöknél 6 óra egy félév, ezért tényleg sietősen lehet haladni a korszakokkal. Viszont arra jutottam: hiába ismernek művészettörténetről szóló könyveket, ha nincsenek tisztában alapfogalmakkal, stílusokkal, eljárásokkal, alkotókkal. Szeretek óra közben kérdezgetni, hogy ezt vagy azt tudják-e, mert egyrészt akkor nem olyan unalmas nekik ülni és hallgatni, másrészt jó visszacsatolás nekem, hogy ki miről mennyit tud... Ebből is derült ki számomra, hogy még jó, hogy elmondom a művtöris alapokat is!

Az órákat végül két részre bontottam: az első felében a korszakok főbb tudnivalóiról beszéltem, és mindegyiknél hozzátettem az adott korhoz tartozó monográfiákat. Az utolsó kb. negyed órában pedig a kézikönyveket soroltam fel: mik azok az ikonográfiák, kiállítási katalógusok, művészeti monográfiák, milyen bibliográfiák vannak ezen a területen. Ez a vizsgán is így jelent meg - két tételt kellett húzniuk, egy "korszakcsoportot" és kézikönyv típusokat. Úgy vettem észre, hogy elég sokat készült mindenki, de inkább a művészettörténeti részre koncentráltak, és nem magolták be a könyvek íróit és címeit. Ez persze nem probléma, csak épp a tájékoztatásnál ez is nagyon fontos.

Mindehhez kitaláltam, hogy a Moly.hu oldalon hoztam létre polcokat a korszakokhoz és más könyvekhez. Ezt használhatták a készüléshez és órán illusztrációképp. Végül kitöltettem velük egy Molyról szóló kérdőívet is, aminek eredményét egy másik bejegyzésben ismertetem.

Illetve művészettörténetről elég hitelesen tudok beszélni, de a zenei- és a színházi-/filmművészeti tájékoztatáshoz más könyvtárosokat kértem meg, hogy adjanak elő. Két órán ellátogattunk az SzFE könyvtárába és a FSzEK Zenei Gyűjteményébe. Igazán tanulságosak voltak, úgyhogy erről is egy külön bejegyzésben számolok majd be.

Íme a prezentációk, amik alapján beszéltem és a létrehozott Molyos polcok linkjei, utóbbiak bárki által szerkeszthetően:

Prezik:

Moly polcok, korszakok:

Moly polcok, kézikönyvek:

A bejegyzés trackback címe:

https://habosvilla.blog.hu/api/trackback/id/tr32623652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jánoska12 2011.02.11. 10:09:12

Az órákat izgalmasabbá is lehet tenni különböző érdekességekkel. Nálunk középsuliba, mikor a tanár egy száraz részhez ért, elkezdte mesélni, hogy XY költő alkoholista volt és folyton absinthe-ot ivott, hogy meglegyen a napi múzsája vagy napokig gyalogoltak étlen-szomjan és képzelegni kezdtek. Így született meg egy csomó mű. Persze a személyes megjegyzéseit is hozzáfűzte, hogy árokparton fetrengtek néha napján és kitalált hozzá poénos megjegyzéseket. Látható, hogy az én fejemben is megragadt, hiszen emlékszem rá. Különben ismerek egy jó könyvet, ami a magyar művészettörténettel foglalkozik. Elég részletes, de a jövőben még hasznos lehet. Szóközök nélkül persze.

www. konyv-konyvek .hu /magyar_muveszet_bellak_gabor_jernyei_kiss_janos_es_masok

habosvilla 2011.02.11. 14:08:05

Köszi a hozzászólást! Tényleg lehet érdekesebbé tenni az előadásokat sztorizgatással, arra kell figyelni, nehogy csak (!) ezeket jegyezzék meg a diákok a valódi tartalom nélkül. :))
Ismerem a könyvet, a művtöriben a 2 évvel ezelőtti megjelenés egészen frissnek mondható, és írtak bele híres kutatók is.