Multimédia

 A változás nem az új eszközökön múlik, hanem a tanulási módszerek és helyzetek újjászervezésétől. Az interaktív tábla átmenetet kínál a frontális oktatás és a kollaboratív tanulás között, szemléletes módon. Iskolaigazgatóknak jótanács, hogy biztosítsanak a tanárok számára időt, amíg megtanulják a használatát és tananyagot, amiből oktathatnak a tábla segítségével. A tananyagokat lehetőleg már az óra előtt tegyük elérhetővé, és a diákoknak is adjunk lehetőséget, hogy megismerkedhessenek vele. Szükséges hozzá megfelelő technikai háttér és egyéb eszközök is (pl. digitális fényképezőgép, kamera), és nem árt megtanulni a prezentációkészítés minél igényesebb módját. Segítsük elő a tanár-diák és a diák-diák közötti kommunikációt, a felmerülő kérdéseket és a megfogalmazott deffiníciókat pedig mentsük el a későbbi használathoz. A tanárok megbeszélhetik órák után a tapasztalataikat és az ötleteiket.

A könyv a következő tanácsokat adja a pedagógusoknak az óra előtti tervezőmunkához: gondoljuk át a tananyaggal kacsplatos céljainkat, milyen fogalmakat és összefüggéseket szeretnénk megtanítani vele, hogyan motiváljuk közben a diákokat, vagyunk tegyünk különbséget a feladatok megoldásánál. Vizsgáljuk meg, hogyan tudjuk fejleszteni a személyiségüket ezzel, milyen módszereket és értéklést kell alkalmaznunk hozzá, illetve milyen technológiát hívjunk segítségül.

Az írók óva intenek attól, hogy a bőség zavara csapdába csaljon minket, keressük meg a lényeges mondandót, és ne vesszünk el a részletekben. Teszteljük le az elkészült prezentációt, hogy mennyi időt vesz igénybe előadása, és valóban hatásosak-e a látványelemek. Óvakodjunk a bonyolult példáktól, vagy a túl nehéz feladatoktól, de ne feledkezzünk meg a tanultak ellenőrzéséről.

Azonnali visszacsatolásra adnak lehetőséget a szavazórendszerek, amelyek mindenkit interaktivitásra serkentenek. Akár röpdolgozat esetén is alkalmazhatók, ami megkönnyíti a tanár számára a javítást (pár kattintás), és az is kiderül, ha a kérdés lett rosszul feltéve, mert a választ senki nem tudta. Ezek kapcsolhatók interaktív táblához, de egyszerűen számítógéphez is. Eltérhet a szavazás módja a „klikkerekben”, de a legmodernebb változatuk az érintőképernyős kijelző. Tippek a használatára: házi feladatnál, óra közbeni gyors kérdésnél, óra végi összefoglalónál. A válaszok helyességéről a diák és a tanár egyaránt azonnali értesítést kap. Hátránya szinte egyedül a rendszer költségessége.

Projektorok közül megkülönböztethetjük LCD, DLP, LCOS típusúakat (utóbbi az első kettő keveréke). Figyelembe kell vennünk használatakor a fényerőt (ha lejjebb vesszük, akkor az izzó tartósabb), a felbontást, ki kell küszöbölnünk a „trapéz-torzítást”, használat után pedig érdemes előbb „stand by” módba tennünk, hogy a hűtés ne álljon le azonnal.  Funkció szerint léteznek általános célú prezentációs-, oktatási célú-, hordozható- és installációs projektorok. Figyeljünk oda a szűrők tisztántartására. A projektor típusától függ, hogy milyen vetítővásznat célszerű választanunk.

Az érintőképernyős számítógépek (Tablet PC, PDA, UMPC) megkönnyíthetik a jegyzetelést. Rendelkeznek a notebookok funkcióival, de még kisebbek, és az érintőképernyő miatt még több lehetőséget kínálnak. A Classmate PC-t kiefejezetten iskolai célra fejlesztették ki, és már magyar nyelvű változata is elérhető.

Tanár-diák-szülő kapcsolat

A sok lehetőség mellett digitális napló is használható már, amivel könnyebben számon tarthatjuk például az azonos napon iratott dolgozatokat. Betartatja a határidőket tanárokkal és diákokkal egyaránt, illetve kezeli az igazolásokat és a késéseket is, figyelmeztetést küldve, ha az kritikus értéket ért el. Számon tartja az osztályzatokat, dicséreteket és fegyelmiket egyaránt. A szülők interneten figyelemmel követhetik gyermekeik előmenetelét, a személyiségi jogok miatt 1-2 napos késéssel látva a friss jegyeket. A tanárok dolgát pedig a teremfoglalás funkciója könnyíti meg. (A témáról szó volt a II. Oktatás-Informatikai Konferencián is.)

A gyerekek igazolhatják jelenlétüket chipkártyával már az iskolába belépésnél, és ugyanez a kártya funkcionálhat a könyvtárban és az ebédlőben is.

Hogy a telefonszámla ne legyen túl magas, naplózhatjuk igazgatóként a kimenő hívásokat, és érdemes mellé egy szabályzatot létrehoznunk. A költségeket csökkentheti, ha dolgozóink számára flottát hozunk létre egy mobiltelefonos cégnél, amibe akár a kollegák családja is beléphet. Illetve a könyv megemlíti még a VoIP telefonálási lehetőséget.

Pályázati lehetőségek

Egy igazgatónak mindezeknek a költséges technológiai újításoknak a bevezetéséhez tisztában kell lennie állandóan a pályázati lehetőségekkel, mind hazai, mind nemzetközi téren. Léteznek olyan pályázatok, melyek részben és amelyek teljes összegben hozzájárulnak költségeinkhez. Tartsuk figyelemmel a tevékenységtípusra és az időtartamra vonatkozó információkat is a kiírásokban. Győződjünk meg mindenek előtt a támogatható pályázók köréről is, hogy jogosultak lehetünk-e rá. Érdemes figyelni a http://www.okm.gov.hu, a http://www.tka.hu, a http://szmm.gov.hu, a https://nive.hu/index_sec.php, http://www.nfu.hu, http://www.pafi.hu/ honlapokat az aktuális pályázatokért. A beadás előtt készítsük elő a projektet és állítsunk össze ütemtervet hozzá, a részfeladatokhoz hozzárendelt időtartamokkal (pl. Gantt diagram segítségével). Monitoring: azok a mutatók, mérőszámok, amelyeket előzetesen rögzítünk, majd a végrehajtás során az ezekhez tartozó tényadatokat a menedzsment/értékelő személyek rendelkezésre bocsájtják. A nyertes pályázatok megvalósulása során rendszeresen „projekt előrehaladási jelentéseket” kell készíteni. A projekt zárása után még 5 évig meg kell őrizni a számlákat és a dokumentációt.

CRM az iskolában

A CRM-t, vagyis az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszert az iskolákban is alkalmazhatjuk. Programszervzéskor küldhetünk e-mailben értesítőt a családoknak. De automatikus üzenet is beállítható annak a munkatársnak, aki nm rögzítette a jegyeket már egy hónapja. A rendszer segítségével számon tarthatjuk a kommunikációs útvonalakat, vagyis a vizonyrendszereket is. De alkalmassá válhat a tanulók életútjának követésére is.

A bejegyzés trackback címe:

https://habosvilla.blog.hu/api/trackback/id/tr561858256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.