A hétfői Modern eszközök... órán feltett kérdés, miszerint ismerjük-e kulcskompetenciák jelentését, az elevenembe vágott. Mazsi szerint a kompetencia nálam egy varázsszó, amitől megállíthatatlan leszek. Igaz, nem véletlen írom ebből a tanári szakdolgozatom. Azonban tudom, hogy a kompetencia is addig csak egy divatos kifejezés, amíg beszélünk róla, nem pedig a gyakorlatban alkalmazzuk. A tananyag-centrikus nézetről áttérni bármi másra viszont nagyon nehéz. Művészettörténet órákon különösen nem járunk elöl ebben, mert maga a tárgy elsősorban pont az adatokra koncentrál (Max Dvorak tudománytörténész írta Alois Rieglt idézve: "Az a legjobb művészettörténész, akinek nincs is személyes ízlése"), nem különösebben törődik senki véleményével, csak a tudósokéval (meg kell tanulnunk, ki mikor miről mit mondott, és ezt a másik hogyan cáfolta meg).

Mindez nem azt jelenti, hogy a Nemzeti Alaptantervben felsorolt kulcskompetenciákat nem fejleszthetjük művészettörténet órákon. Egyik módszertan tanárom adta feladatként, hogy válasszon ki mindenki egy területet, és mondjon példákat, hogyan lehetne órákon bevezetni. Annyira megtetszett, hogy az összes területet kidolgoztam - sajnos hozzá kell tennem, hogy senki más nem csinálta meg a feladatot. Tanárom csodálkozó arca hasonlított csoporttársaiméhoz, akiknek kérdésére előadtam, hogyan fejleszthetjük többek közt a digitális kompetenciát művészettörténet órákon:

  • Kereshetünk olyan honlapokat, amelyek az adott korszakkal, stílussal vagy témával foglalkoznak. Ehhez hozzá kell tenni, hogy kritikai attitűddel kell hozzáállnunk a találatokhoz, de ez fejleszti a diákok ezen képességét is, és elemzés közben passzív befogadóból aktívvá válnak. Megbízható források közé tartozik az Artportal és elsősorban a 20. századi magyar művészetre koncentráló, az Artpool Művészetkutató Közpon által szerkesztett honlap.
  • Mindenképp meg kell ismertetnünk a diákokkal a múzeumok honlapjait, azok menüpontjaival együtt. Sőt, manapság a nagyobb kiállítások saját honlappal is rendelkeznek, ahol érdekes adalékokat találhatunk.
  • Elterjedtek a virtuális fotógalériák, ahol csak azzal kell vigyáznunk, hogy nézzünk utána, biztosan nm manipulált képet találtunk-e, és a reprodukció színe megfelelő-e (ezeket nem véletlen tanácsolom, mert hallottam már erről történeteket). Kiemelném viszont a Web Gallery of Artot az egyetemes jelentőségű művészekkel, illetve a Hung-artot magyar művészekkel. Nem sorolom most fel az összes előnyét, de kereshetünk művészek, képcímek, dátum vagy lelőhely szerint. A híresebb festményekhez és művészekhez még leírások is kapcsolódnak. Tipp más tanár(jelöltek) számára is: a szegedi Somogyi Könyvtár honlapján található Virtuális kiállítóterem, ahol a művészet mellett irodalmi, történelmi, pedagógiai és zenei érdekességek is találhatók. A menüpontok alatt különböző statikus html oldalak rejtőznek szövegekkel és képekkel több témában.
  • Kortárs művészeink közül már sokan alkotnak számítógéppel. Ismertethetjük az ő technikáikat; általában a művészek honlapjain megnézhetőek alkotásaik (pl. a Franciaországban alkotó Vera Molnar).
  • Maguk a diákok is kipróbálhatnak számítógépes képalkotási technikákat (anyukám pont ma mutatott egy mandalakészítő programot, amit egy óvodásoknak szóló játékoldalon talált).  De meglévő képeket is manipulálhatnak, például a színük megváltoztatásával vagy kiemelésekkel - néha egészen új dolgokra lehet így felfigyelni.
  • Arról nem is beszélve, hogy az már szinte elvárt a tanártól, hogy előadását prezentációval szemléltesse. Művészettörténet óra képek nélkül olyan, mint egy madár tollak nélkül. De ha egy diák kiselőadást tart, ő is így mutatja be a kapcsolódó képeket. Meglepő, de sok ismert előadó sem tud jó power pointot készíteni, ezért ennek oktatását is már általános-/középiskolában kellene elkezdeni. Nem csak azt, hogy pl. mit kell megnyomni az "áttűnéshez", hanem hogy milyen színek illenek össze, mikor olvasható a szöveg, hogyan tehetjük átláthatóvá a gondolataink...

A bejegyzés trackback címe:

https://habosvilla.blog.hu/api/trackback/id/tr771798647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csatorsi 2010.03.01. 12:50:48

Elképesztően jó a mandalás progi!!! Köszi a tippet, ezzel még én is eljátszom egy darabig :D