Már több mint 20 éve lakom a kerületben, és 10 éve szervezik meg a XIII. kerületi Nemzetiségek Fesztiválját, de még soha nem hallottam róla. Ennek oka valószínűleg, hogy egyik kisebbséghez sem tartozom (és nem vagyok túl naprakész a kerületi hírekben), pedig szerintem ennek a fesztiválnak pont azokhoz kellene szólnia, akik nem tudják milyen nemzetiségek élnek körülöttük. A rendezvény ötletét tehát zseniálisnak tartom, csak kevesebbet láttam az eszmék megvalósulásából...

2011. június 5-én a Babér utcai templom melletti színpadon különböző énekesek és néptánccsoportok váltották egymást díszes népművészeti ruhákban. Felléptek egymás után örmények, görögök, bolgárok, szlovákok, ruszinok, cigányok, románok, németek, lengyelek, horvátok és szerbek nemzetiségeinek képviselői. Ugye nem is gondoltuk volna, hogy környezetünkben ennyiféle ember él körülöttünk, akik ápolják is valamennyire hagyományaikat! Mindegyik csoport külön standot is kapott, hogy bemutatkozhasson, de én pont ezt a részét hiányoltam...

Láttunk olyat, ahol kipakolták a népi kerámiákat, cd-ket vagy ékszereket. De senki nem jött oda hozzánk elmagyarázni, hogy ezek hogyan készülnek. Melyik szimbólum mit jelent, és mi az érdekessége a tárgyaknak. Nem tartottak kézműves foglalkozást a gyerekeknek vagy a felnőtteknek. Szerettem volna, ha jobban bevonnak az eseményekbe, legalább egy kis totót ki lehet tölteni jelképes ajándékért, ha már kreatívabb játékra nincsen keret.

Hiába kerestünk népi ételeket és italokat akár kóstolóba akár megvételre, egy helyen csak azt közölték, hogy a saját fellépőiket szolgálják ki. Egyébként a hagyományos magyar bazáros kínálatból választhattunk édességeket, szendvicset, kávét és sört...

Egyes standoknál felcsendültek saját énekek és dalok, ami mondjuk a pozitívumok közé tartozik. Bár senki nem biztatott, hogy próbáljak ki valamilyen egyszerűbb jellegzetes hangszert.

A színpad előtt láttam egy-két kisgyereket, akik a nemzetiségi táncoktól ihletetten forogtak körbe, máskülönben az idős emberek rendezvénye volt ez, akik a vasárnapi sziesztát kellemesen eltölthették a Babér utcai parkban.

Pedig milyen jó családi rendezvény lenne, ahol a diákok jobban megérthetnék mondjuk a történelmez, irodalmat, társadalomismeretet vagy művészettörténetet! A kerületi iskolák tanárai adhatnának olyan szorgalmi feladatot, hogy a gyerekek készítsenek minél több fényképet vagy rajzot az itt látott népviseletekről vagy a népi motívumokról.

Próbáltam más tudósításokat is keresni, ahol leginkább a fesztivál kezdete előtti zivatart és ágleszakadást jegyezték meg. Az Utazónet részletesebben beszámol a rendezvényről, az önkormányzat képgalériát közöl. Remélem, hogy megmarad a fesztivál hagyománya, a színpad színes kínálata, de azt is, hogy a standok jövőre már izgalmasabb programokkal fogadnak minket. Annyi lehetőség lenne ebben a rendezvényben, amit szerintem (!) nem használnak ki!

A bejegyzés trackback címe:

https://habosvilla.blog.hu/api/trackback/id/tr102978120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása