A múlt félévben (2010/2011 őszi tanév) Művészeti tájékoztatás 1-2. kurzusokat tartottam az ELTE BTK informatikus könyvtáros MA Kutatás-fejlesztési információmenedzser szakirányos II. éves levelező tagozatos hallgatóinak (ugyanis a nappalisoknál nem indult a szakirány). Mivel már levizsgáztattam őket a tárgyból, a következő néhány bejegyzésemben összefoglalom hogy oldottam meg a nem kevés kihívást tartalmazó feladatot, hogy két tárgyba összesűrítsem az 5 évig tanult művészettörténetet, és mindezt könyvtári munkához kapcsolódva egészítsem ki (* Kép forrása). Mindezt úgy, hogy gyakorló könyvtáros hallgatóimnak új információkat is mondjak. Mély vízbe kerültem, de szerencsére tudok úszni.

Kezdem inkább a gyakorlattal (Művészeti tájékoztatás 2.), mert ez sokkal kreatívabb feladat, mint kiállni egy csoport elé és előadni. Mit tehet egy könyvtáros szeminárium vezetője?

  • Kiselőadásokat tartat a hallgatókkal.
  • Minden alkalommal más könyvtárat látogat meg velük.
  • Minden órára kitalál valamilyen feladatot. - Ezek közül a C-verziót találtam a legjobb útnak.

Milyen feladatokat adhat egy tapasztalat nélküli kezdő PhD-s a könyvtárosoknak? Arra jutottam, hogy online portálokon kereséseket - tudom, hogy manapság a Google a minden, de néha célravezetőbb szakmailag biztosan jó oldalról indulni. 

Első órán a tematika ismertetése után még nem keresési feladatot adtam, hanem különböző magyar és külföldi múzeumok neveit és honlapcímeit válogattam össze. A hallgatóknak párosával először a magyar cetlik közül kellett húzni, és összegyűjteni a honlap pozitív és negatív tulajdonságait. Utána a külföldi nevek következtek, és megkértem őket, hogy a látottak alapján fogalmazzák meg, mit ajánlanának a magyar múzeumi honlapoknak.  

Múzeumi honlapok
 Szépművészeti M.Debreceni MODEMLudwig MMNG
Pozitív
  • Igényes oldal
  • Sok kép található rajta
  • Pedagógiai foglalkozásról gazdagon ír
  • Angolra mindent lefordítottak
  • Van Hírlevelük
  •  Informatív
  • Előzetes ajánlók
  • Aktuális kiállítást ajnlja, de többi 2006-ig kereshető
  • Naptár funkció
  • Galéria a programokról
  • Belépőjegy vehető
  • Kisfilm
  • Áttekinthető, sok információ
  • Nincs "telezsúfolva"
  • Gyűjtemények rövid leírása, fotók 1993-ig
  • Visszakereshető tartalom
  • Hírlevél, képeslap
  • Teljes körű információ
  • Archívum, rövid jellemzés
  • Online tárlatvezetés
  • Gyermekmúzeum
 Negatív
  •  Nem sűrűn frissül
  • A főoldalra általános információk kellenének
  • Csak két nyelvű
  • Állandó kiállításról még több info legyen
  • Nincs máshová mutató link (ugrópont)
  •  Nem tűnik modernnek
  • Múzeumpedagógia info e-mailben
  • Nincs online vásárlás (kiv. jegy)
  • Nincs térkép
  • Angol nyelvű fordítás szegény (<=> külkapcsolat) 
  • Sajtószoba +/-
  • Nem minden böngésző nyitja meg!
  • Nincs hozzászólási lehetőség
  • Csak angol nyelvre fordították
  • Könyvtárhoz nem vezet link

És hogy mit ajánlanának a külföldi honlapok alapján a magyaroknak? A Louvre-nél sok a multimédia, több összetett keresési funkcióval rendelkezik és példa a többnyelvűsére. A British Museum oldalán minden tárgy kereshető (bár képek nélkül), hangsúlyosabb az oktatás-kutatás, az egyetemen több kurzus is kapcsolódik hozzá és természetesen itt is több nyelv közül választhatunk. The Museum of Modern Art (MOMA) honlapján minden gyűjteményükben lévő kép kereshető, alkalmazza a web 2.0 eszközöket, korcsoportok szerint diferenciált a tartalom és 7 nyelven érhető el. Találtunk negatív példát is, a Vitra Design Museum oldala sokszor lefagy, ám információkban nem bővelkedik. 

Keresési feladatok

A következő órákon online adatbázisokat mutattam be menüpontjaik szerint, és utána mindegyikhez több keresési feladatot adtam. Először könnyebbekkel kezdtük, majd egyre bonyolultabbak jöttek. Mikor óra végén maradt idő, akkor kevert sorrendben tettem fel kérdéseket az adott órához kapcsolódó oldalakról. Tematikusan haladtunk, tanultuk az online lexikonokat és enciklopédiákat, a képgalériákat és az egyéb információt nyújtó adatbázisokat. A következőkben megadom a linkeket és mellettük egy-egy keresési feladatot, ha valakinek esetleg kedve támadna...

Online lexikonok és enciklopédiák:

Online Galériák:

Egyéb oldalak:

Utolsó előtti órára könyveket is bevittem, melyekről a kollokviumon volt szó, és ehhez adtam csoportmunkában egy feladatlapot. Illetve egy másik feladatlappal gyakoroltunk a következő órai ZH-ra, csak a kettőre együtt igen kevés idő jutott.

Úgy éreztem, a hallgatók nyitottak voltak ezekre a feladatokra. Örömmel kerestek, kicsit egymással versenyezve is. A ZH-k is jól sikerültek - bár megjegyezték, hogy nem könnyű kérdéseket adtam. Remélem, hogy sikerült memorizálniuk néhány oldalt, és felhasználják majd tájékoztatás során, ha ilyen jellegű kérdést tesznek fel nekik az olvasók!

A bejegyzés trackback címe:

https://habosvilla.blog.hu/api/trackback/id/tr62642066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Olikincs · http://onlinepszichologia.hu 2011.02.07. 23:52:39

nem is tudtam hogy ennyi online galéria van..

habosvilla 2011.02.08. 14:03:03

@Olikincs: Akkor már hasznos volt a bejegyzés. :) Online galéiából tényleg sok van, és én csak a magyarokra koncentráltam. Az online lexikonok gyűjtésével nagyobb problémám volt.
süti beállítások módosítása