Ízelítő a könyvtáros oktatásból: Művészeti tájékoztatás szeminárium
2011.02.06. 13:54
A múlt félévben (2010/2011 őszi tanév) Művészeti tájékoztatás 1-2. kurzusokat tartottam az ELTE BTK informatikus könyvtáros MA Kutatás-fejlesztési információmenedzser szakirányos II. éves levelező tagozatos hallgatóinak (ugyanis a nappalisoknál nem indult a szakirány). Mivel már levizsgáztattam őket a tárgyból, a következő néhány bejegyzésemben összefoglalom hogy oldottam meg a nem kevés kihívást tartalmazó feladatot, hogy két tárgyba összesűrítsem az 5 évig tanult művészettörténetet, és mindezt könyvtári munkához kapcsolódva egészítsem ki (* Kép forrása). Mindezt úgy, hogy gyakorló könyvtáros hallgatóimnak új információkat is mondjak. Mély vízbe kerültem, de szerencsére tudok úszni.
Kezdem inkább a gyakorlattal (Művészeti tájékoztatás 2.), mert ez sokkal kreatívabb feladat, mint kiállni egy csoport elé és előadni. Mit tehet egy könyvtáros szeminárium vezetője?
- Kiselőadásokat tartat a hallgatókkal.
- Minden alkalommal más könyvtárat látogat meg velük.
- Minden órára kitalál valamilyen feladatot. - Ezek közül a C-verziót találtam a legjobb útnak.
Milyen feladatokat adhat egy tapasztalat nélküli kezdő PhD-s a könyvtárosoknak? Arra jutottam, hogy online portálokon kereséseket - tudom, hogy manapság a Google a minden, de néha célravezetőbb szakmailag biztosan jó oldalról indulni.
Első órán a tematika ismertetése után még nem keresési feladatot adtam, hanem különböző magyar és külföldi múzeumok neveit és honlapcímeit válogattam össze. A hallgatóknak párosával először a magyar cetlik közül kellett húzni, és összegyűjteni a honlap pozitív és negatív tulajdonságait. Utána a külföldi nevek következtek, és megkértem őket, hogy a látottak alapján fogalmazzák meg, mit ajánlanának a magyar múzeumi honlapoknak.
Szépművészeti M. | Debreceni MODEM | Ludwig M | MNG | |
Pozitív |
|
|
|
|
Negatív |
|
|
|
|
És hogy mit ajánlanának a külföldi honlapok alapján a magyaroknak? A Louvre-nél sok a multimédia, több összetett keresési funkcióval rendelkezik és példa a többnyelvűsére. A British Museum oldalán minden tárgy kereshető (bár képek nélkül), hangsúlyosabb az oktatás-kutatás, az egyetemen több kurzus is kapcsolódik hozzá és természetesen itt is több nyelv közül választhatunk. The Museum of Modern Art (MOMA) honlapján minden gyűjteményükben lévő kép kereshető, alkalmazza a web 2.0 eszközöket, korcsoportok szerint diferenciált a tartalom és 7 nyelven érhető el. Találtunk negatív példát is, a Vitra Design Museum oldala sokszor lefagy, ám információkban nem bővelkedik.
Keresési feladatok
A következő órákon online adatbázisokat mutattam be menüpontjaik szerint, és utána mindegyikhez több keresési feladatot adtam. Először könnyebbekkel kezdtük, majd egyre bonyolultabbak jöttek. Mikor óra végén maradt idő, akkor kevert sorrendben tettem fel kérdéseket az adott órához kapcsolódó oldalakról. Tematikusan haladtunk, tanultuk az online lexikonokat és enciklopédiákat, a képgalériákat és az egyéb információt nyújtó adatbázisokat. A következőkben megadom a linkeket és mellettük egy-egy keresési feladatot, ha valakinek esetleg kedve támadna...
Online lexikonok és enciklopédiák:
- Artportal - Keserü Katalin, magyar művészettörténész hol és milyen kiállítást rendezett 1982-ben?
- Fazekas Enciklopédia - Milyen előadások voltak az antik görög theatronban?
- Sulinet tételek (/ Sulinet Digitális Tudásbázis / Sulinet művészeti cikkek) - Az ókeresztény művészetben mik a "stilo bello" legelterjedtebb képviselői?
- ArtCyclopedia - Hol vannak nemzeti múzeumok Afrikában?
Online Galériák:
- Web Gallery of Art (WGA) - Kit ábrázol Gandolfi pasztel portréja?
- Képzőművészet Magyarországon - Hány oltárkép szerepel a gyűjteményben?
- Szoborlap - Hány szobor kapcsolódik a Millecentenáriumhoz?
- Magyarország templomainak galériája - Milyen kezdeményezés hívta életre az oldalt?
- Magyarország vasútállomásai és vasúti megállóhelyei - Hány kilométer nyomvonal szűnt meg 1971 december 31-ig?
Egyéb oldalak:
- Bibliotheca Corviniana Digitalis - Hol található Alberti-corvina?
- Építészfórum - Milyen díjat nyert a KÉK túraoldala?
- Reneszánsz iwiw - Honnan ismerte Mátyás Giovanni Dalmatat?
- Somogyi Könyvtár - Virtuális Kiállítás - Milyen csoportokra bonthatók Rácz Mária gyűjteményében a magyar ex librisek?
- BMC (zene) - Hány lemeze van a Bohém Ragtime Jazzband-nek?
- HMDB (film) - Milyen neobarokk forgatási helyszínt ajánlanak Szobon?
- Színészkönyvtár - Kinek volt kedvenc étele a pofézli?
Utolsó előtti órára könyveket is bevittem, melyekről a kollokviumon volt szó, és ehhez adtam csoportmunkában egy feladatlapot. Illetve egy másik feladatlappal gyakoroltunk a következő órai ZH-ra, csak a kettőre együtt igen kevés idő jutott.
Úgy éreztem, a hallgatók nyitottak voltak ezekre a feladatokra. Örömmel kerestek, kicsit egymással versenyezve is. A ZH-k is jól sikerültek - bár megjegyezték, hogy nem könnyű kérdéseket adtam. Remélem, hogy sikerült memorizálniuk néhány oldalt, és felhasználják majd tájékoztatás során, ha ilyen jellegű kérdést tesznek fel nekik az olvasók!
Szerző: habosvilla
2 komment
Címkék: keresés tanulás múzeum iskola elte könyvtár modem szépművészeti pedagógia művészettörténet ludwig mng
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.