Kereséseim önvizsgálata

2010.08.13. 11:15

 Múlt héten önvizsgálatot tartottam kereséseim szempontjából. Illetve első két nap szorgalmasan jegyzeteltem, hogy éppen mit miért keresek, a következő napokat pedig a „History”-ból írtam ki. (Hihetetlen, hogy egy-egy átlagos napon, néhány órás böngészés során milyen sok oldalt nyitunk meg!) Ezt a felmérést már régóta el szerettem volna végezni, ennek befolyásoló tényezői feltehetően:

  •  Egyetemen mindig azt sulykolták, hogy az informatikus könyvtárosok a „profi felhasználók” vagy „profi keresők” (volt Internetes keresési technikák óránk és a Dialog adatbázisban is tanultunk keresni)
  • Egyik barátnőm a keresési szokásokból írja MA szakdolgozatát, kérdőíveket állított össze ehhez, amihez a segítségem kérte.
  • Nagyon elgondolkodtatott, amit Jóföldi Endre, a KeresőVilág írója mondott az egyik OszK-ban tartott Könyvtár 2.0 konferencián, nemrég predig azt adta egy bejegyzés címének, hogy a kutatások szerint "Egyre kevesebbet keresünk" –  nem tudom, ezt magamon biztosan nem érzem.
  • A tanárképzésem során is az kristályosodott ki bennem, hogy a konkrét tárgyi ismeretek helyett (vagyis mellett) a keresésre, források megtalálására kell megtanítanunk a diákokat.

Visszatérve a múlt hetemre, egy teljesen átlagos hét volt, kétszer egy-egy napra elutaztam, de aznap is használtam a gépet hajnalban vagy éjszaka (a Facebook játékok szörnyen függőséget tudnak okozni: virtuális pénztől vagy éttermes játékban pl. hozzávalóktól esek el, ha nem lépek be minden nap). A könnyebbség érdekében, úgy döntöttem, hogy a napokat 0-24 óráig nézem, tehát ha hajnalban gépezek, az már a következő napnak számít. Megnehezítette a statisztika összeállítását, hogy három különböző gépen kerestem: laptopomon, netbookomon és szüleim PC-jén, illetve talán még a mobilomat is ide lehet számítani.

A legtöbbet természetesen a Google-ben kerestem (nem szoktam se Yahoo-t, se Binget stb. használni), de ezen kívül keresésnek számítom még többek közt a kövekezőket – mögötte zárójelben, hogy a hétből hány nap fordult elő, hogy elővettem őket:

  •  YouTube-on zenék keresése (2 napon, ebből egyik nap 5, másiknap 3 videó)
  •  Twitteren felhasználókra vagy kulcsszavakra, konkrét adatra keresés (4 nap)
  •  Foursquare-n felhasználókra vagy úticélra keresés (2 napon, de úticélokból olyan sok volt, hogy nem striguláztam külön hányszor történt)
  •  Facebookon ismerősök keresése (1 nap)
  •  Molyon könyvek keresése (1 nap)
  •  Picasaweben albumra keresés (1 nap)
  •  KÖZIGÁLLÁSON állásajánlatra keresés (1 nap)
  •  ELVIRA-n vonatokra keresés (1 nap)
  • Isohunt-ról letöltendő videók keresése (1 nap)
  • Célzottan a böngészőbe beírt honlapok tartalmában keresés: FSzEK oldalán a nyitva tartás, MNG honlapján kiállítás képeinek megnézése

 Nem érzem magam szakembernek a keresésekben, ezért nem tudom, hogy ezeket az oldalakat is ide lehet-e számítani (bár nehezen érteném meg, hogy miért nem, ha nem), de ha ezt elfogadjuk, akkor szerintem a többségre nem állíthatja magáról azt, hogy „csak a Google-ben keres”.

Legtöbbet vasárnap használtam a Google-t, méghozzá 20 különböző dologra kerestem rá, a második szerda 18 kereséssel, harmadik hétfő 16 kereséssel. Csütörtök volt az egyik nap, mikor elutaztam, akkor egyáltalán nem használtam a Google-t. Összesen 61 témára kerestem rá a héten.

 

 Ezek a számok viszont nem tükrözik azt, hogy valójában hányszor írtam valamit és nyomtam után a „Keresés” gombra, mivel sokszor előfordul , hogy egymás után többször keresek ugyanarra, a keresés finomítása érdekében, rosszabb esetben elgépelés vagy helyesírási hiba miatt. Ilyenkor ugye a Google is ajánl fel más keresési kifejezéseket, amelyekkel jobb eredményre juthatok. Ennek az összesített számnak a megállapítása már nehezebb, akkor már valamivel 100 fölött járok a Google-keresések heti számában.

 Legtöbbször 11 féle szókapcsolattal próbálkoztam egy svájci macikiállítás megtalálása miatt, ahol évekkel korábban jártam (egy szintén macis twittre szerettem volna reagálni). Úgy emlékeztem, hogy a helyet Schynige Platte-nak hívják (először nem is tudtam helyesen leírni). Később megpróbáltam a „Schynige Platte Svájc”, „svájc maci” és ezek idegennyelvű változatait, de egy fényképeken kívül (ami valóban Schynige Platte-ban készült, és egy lányt két hatalmas macival ábrázol), illetve néhány macis említésen kívül (hogy mikor nyílt a kiállítás), nem találtam érdemi információt: sem honlapot, sem nagyobb képgalériát, se információt arról, hogy ott van-e még vagy miért zárt be. 

Kereséseim indítékát a következőképp tudnám összefoglalni: 

  •  Helyesírás (bizony, a Google-be szoktam beírni általában a kérdéses szót vagy kifejezést, és nem célzott helyesírásos oldalon vagy offline szótárban keresem), pl. utálom vs útálom
  • Blogbejegyzéshez link, pl. Tükrös zenekar, Csík zenekar, Sheket zenekar honlapjai
  • YouTube feltöltéshez, ilyenkor ki kell keresnem a koncertfelvételhez a szám címét, és hogy milyen tageket adjak hozzá, pl. Palya Bea – Add már, Uram az esőt!

  • Twitteres reakció, tulajdonképpen ez az előző egyik változata, pl. mit jelent a remineralizáció szó, amit twitteren írt valaki
  • Konkrét céllal (pl. „az Index felvásárolja a Magyar Hírlapot”-videó megmutatása az ismerősöknek)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://habosvilla.blog.hu/api/trackback/id/tr832218701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása